حساسیت به انسولین با تستوسترون درمانی در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 و هیپوگنادیسم بهبود می یابد

31 مارس 2020- حدود یک سوم از مردان مبتلا به دیابت نوع 2(T2D) همچنین دارای هیپوگنادیسم هیپوگونادوتروپیک(HH) هستند. براساس تحقیقاتی که اخیراً در ژورنال غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد، این همبودی باعث می شود که این زیر گروه از مردان با افزایش چربی بدنی و عضلات(lean mass) کمتر، نسبت به انسولین مقاوم تر باشند.

تیمی به سرپرستی دکتر Paresh Dandona، از دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو قبلاً نشان دادند که تستوسترون درمانی باعث افزایش حساسیت به انسولین در این جمعیت می شود. این گروه با دانستن این واقعیت ها که ورزش باعث القای AMPKα برای افزایش جذب گلوکز می شود و تستوسترون توده عضلانی را افزایش می دهد، این فرضیه را مطرح کرد که ممکن است بیانو فسفوریلاسیون AMPKα، در این مردان کاهش یافته باشد. بنابراین آنها می خواستند بدانند که آیا تستوسترون درمانی می تواند این اثرات را معکوس کند؟

در این مطالعه، دکترDandona  و تیمش دو گروه از مردان مبتلا به دیابت نوع 2 پایدار،(30 تا 65 سال) را با هم مقایسه کردند: گروه 1 متشکل از 32 مرد مبتلا به HH که تحت مداخله قرار گرفتند. گروه دوم متشکل از 32 مرد با عملکرد طبیعی غدد جنسی که مداخله ای دریافت نکردند. گروه 1 تزریق عضلانی تستوسترون یا دارونما را هر دو هفته یک بار به مدت 22 هفته دریافت کرد.

محققان بیوپسی هایی از عضلات چهار سر ران و از چربی زیر جلدی شکم قبل و بعد از قرار دادن گیره ی هایپرانسولینمیک[1] و قبل و بعد از تجویز تستوسترون یا دارونما گرفتند. پس از دوره ی درمان، در مردانی که تستوسترون دریافت می کردند، غلظت تستوسترون آزاد 7.8 برابرافزایش یافت؛ در حالی که توده چربی کاهش و توده ی بدون چربی افزایش یافته بود. علاوه بر این ، بیان AMPKα در بافت چربی و عضله به ترتیب 41 درصد و 46 درصد بعد از گیره ی هایپرانسولینمیک (اما نه در حالت ناشتا) افزایش یافت، در حالی که AMPKα فسفریله شده در عضله 69 درصد افزایش یافته بود (بدون تغییر پس از گیره).

بنابراین محققان نتیجه گیری نمودند که تستوسترون و انسولین بیان و فسفوریلاسیونAMPKα را تعدیل می کنند. در مردان مبتلا بهHH ، تستوسترون درمانی دارای اثرات حساس کنندگی به انسولین است. نویسندگان اظهار داشتند: افزایش بیان AMPKα بدنبال تجویز ترکیبی انسولین و تستوسترون ممکن است منعکس کننده ی تأثیرات آنابولیک سینرژیک آنها بر سنتز پروتئین ماهیچه ها و رشد باشد.

منبع:

https://endocrinenews.endocrine.org/insulin-sensitivity-improves-with-testosterone-therapy-in-men-with-type-2-diabetes-and-hypogonadism/

 



[1]hyperinsulinemic clamp